29 Kasım 2011 Salı

Dora Maar Koltukta Oturmuş da bir Hüzün Tutturmuş

2005 Kasım’ında Granada’dan günü birlik gittiğim Malaga’da Picasso müzesinin kapısına vardım ve büyük bir hayal kırıklığı.. Müze kapısında asma kilidi görünce ‘Ne oluyor?’ dedim. Aldm cevabı ‘Bugün Pazartesi müze kapalı.’ Bugün Pazartesi bütün dünyada müzeler kapalı, haftasonu ziyaretçilerden yorgun düşmüş tablolar uykuda.. O zaman içimdeki şaşkınlık ve ne yapacağını bilmezlik içinde müzenin önündeki hediyelik eşya mağazasının dışarıda sergilenen reprodüksiyonlarına bakakaldım uzun bir süre. Müzede geziyormuş havasına girdim tozlu kartonlara bakarken. ‘Oturan Dora Maar’ a o zaman vuruldum. 10 € ya onu aldım.. İstanbul’a dönmeden uzun seyahatlerde onu el üstünde tuttum, eve gelince salonumun baş köşesinde ağırladım onu..

Dora başarılı bir fotoğrafçı, Pablo ile tanıştığında ve birbirlerine aşık olduklarında O 29 yaşında, Picasso 54. Uzun bir beraberlik, tutkulu, kavgalı, gel-gitli, bağımlı. Dora güçlü bir kadın ama Picasso’nun deliliği ve ele avuca sığmazlığı onu dengesizleştirmiş. 8 senelik beraberlik sona erdiğinde Dora’nın akıl sağlığı pek de yerinde değilmiş. Picasso’dan sonra yani 35 yaşından itibaren ciddi bir ilişki yaşamadan,  89 yaşında ölmüş.

Bu tabloda Picasso onu nasıl tasvir ediyor? Tamamen bana hissettirdikleri şöyle.... Dora profilden bakarken bile yüzünün diğer yanı var, içinde kaç tane Dora var, Pablo’nun aşık olduğu Dora, Pablo’yu deli  eden Dora, güçlü Dora, zayıf Dora, hepsi Dora.. Dora bir bütün.. Yüzünde bir sürü renk var, olmayacak renkler, pembe yeşil mavi.. yani her şey Dora’da var, Pablo bunun farkında ve onu öyle beğeniyor. Dora’nın aklını kaçırmasına sebep ne acaba diyorum.. O Pablo’daki her şeyi görüyor ama onu olduğu gibi sevemiyor mu acaba? Seviyor ama başka kadınlarla onu paylaşamıyor, bu özelliğini çıkarıp Pablo’dan atsa mutlu olacaklarını mı düşünüyor? Ama o zaman da Pablo Pablo olmayacak, onu o zaman sevebilecek mi? Pablo’yu bütün olarak, olduğu gibi kabul edemediği için mi aklını kaçırıyor Dora Maar? 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder